In toenemende mate, wordt in plaats van hydraulische stuurbekrachtiging, gebruik gemaakt van elektrische stuurbekrachtiging. Met een elektrische stuurbekrachtiging kunt u 0,2 tot 0,3 liter brandstof per 100 km besparen. Dat is omdat het alleen energie verbruikt als de besturing daadwerkelijk gebruikt word, terwijl voor een hydraulische stuurbekrachtiging druk gereed moet worden gehouden.
Niet een nieuw idee
Het idee van de elektrische stuurbekrachtiging is niet nieuw. In de ontwikkeling tot de huidige stand van de techniek, waren echter een aantal hindernissen te overwinnen. De recente geschiedenis van de elektrische stuurbekrachtiging begon ongeveer tien jaar geleden. In eerste instantie was het lawaai van het wormwiel het grootste probleem, maar het gevoel met de weg was slecht. Bovendien was het lang niet mogelijk om te gaan met de hoge stuurkrachten van grote auto’s en zelfs bestelwagens. Deze problemen zijn met de laatste generatie elektrische stuurbekrachtigingen allemaal opgelost.
Meer voordelen
De brandstofbesparing is een voordeel, maar ook de aansluitmogelijkheden met elektronische controle-elementen wordt vaak genoemd als een mooie bijkomstigheid. Verder zijn er veel toepassingen, zoals een elektrisch stuursysteem dat kan compenseren voor oneffen oppervlakten of automatisch zijwind compenseren. Daarbuiten word het realiseren van Hulpsystemen voor om automatisch in te parkeren gemakkelijker.